Októberi túraajánlónk a Mátra arany útjaira vezet. A két könnyed , őszi túrát egy hosszú hétvége alatt jártuk be – az egyiket gyalogosan , a másikat bringával . Ajánlónk a Mátra kevésbé ismert, ám egyik legszebb részére kalauzol el. Október az év egyik leggyönyörűbb hónapja. Ilyenkor ünnepi díszbe öltöznek a fák ahogy a nap átsüt a lombokon.

1. nap – Gyalogtúra

Útvonal : Mátraszentlászló – Vörös -kő kilátó – Ágasvári Turistaház – Csörgő-patak völgye – Mátraszentistván – Három falu temploma
Táv: 12 km

Főként vagány csajokból álló baráti társaságunk eme csoda reményében érkezett Mátraszentlászlóra egy ködös szombat reggelen. Úgy terveztük, hogy egyik nap gyalogolunk, a másik napot pedig bringázással töltjük. Ennek köszönhetően autóink úgy fel voltak málházva, mintha egy egész hétre érkeztünk volna.

Mivel a nap még nem méltóztatott ránk vetni sugarait, sőt, kicsit még csöpörészett is az eső, úgy döntöttünk , hogy egy kellemes gyalogtúrával melegítjük be elgémberedett tagjainkat, és megismerkedünk az Ágasvári Turistaházzal.

Vörös-kő kilátó

Útvonalunk könnyűségét az adta , hogy 700 m-en hagytuk az autókat, és a gyaloglást szinte a hegytetőről indítottuk. A z S+ turistajelzésen indultunk el Szentlászlóról, túránk első nevezetessége, a Vörös-kő kilátó felé, amit bő 40 perc alatt értünk el a sűrű ködben, a nyálkás avarral fedett kis ösvényen. A mindent fedő nyálka miatt óvatosan másztunk fel a csúszós vaslépcsőkön a toronyba . A 785 m-es tetőről nem láttuk ugyan a környéket, de az alattunk, körülöttünk mindenütt kavargó „tejtenger” már önmagában is csodálatos látványt nyújtott.

Ágasvári látnivalók

A kilátótól a z S+-on, majd a K jelen folytattuk utunkat, közben egyre inkább behatoltunk a szépséges őszi erdőbe. Sárga levelek szőnyege borította az ösvénnyé szűkült gyalogutat, a fák nedvesen, sejtelmesen csillogtak a párában. Még csak tíz perce halt el mögöttünk a falu zaja, de a mindent elnyomó ködben úgy éreztük, mintha fényévekre lettünk volna bármiféle élő településtől. A K jelzés szerintem a Mátra egyik legszebb ösvénykéje. Alattunk időnként megnyílt a mélység, és előtűntek az Ágasvárral szemközti hegyek misztikus ködbe burkolózó vonulatai. Még húsz percen át csodálhattuk az elvarázsolt erdőt és hegyeket, aztán kiértünk a ködlepte tisztásra, és bezúdultunk az otthonos kis turistaházba .
A turistaházról annyit kell tudni, hogy a Mátra-bérc nyugati oldalán, egy nagy rét szélén csücsül a meredek hegyoldal tövében, leginkább egy mesebeli vityillóra emlékeztet. Ez a külvilágtól elzárt házikó kiválóan alkalmas a totális kikapcsolódásra . (Nyáron kisgyerekkel is töltöttünk el már itt egy éjszakát és két gyönyörű napot ). Rengeteg bakancsos vagy bringás turista keresi fel a vadregényes házat.

Török lábnyom

Miután végigettük az annyira nem nagy, viszont annál minőségibb ételeket felvonultató étlapot (pizza, rántotta, virsli, sztrapacska, palacsinta, forró tea, forró kakaó), felcihelődtünk, és meglátogattuk az Ágasvár mellett található ismeretlen korból származó nevezetességet: a „Török lábnyom”-ot, mely egész Közép-Európában egyedülálló. (A ház irányából haladva a piros sáv jelzésű turistaút jobb oldalán keressük, az erdő szélén, ahol az ösvény hirtelen meredeken lejtőssé válik. Helyét egyébként tábla is jelzi.) Ez tulajdonképpen két darab, 8-10 cm mély, ovális alakú mesterséges vájat, amit puha vulkanikus kőbe faragtak. Keletkezési körülménye, célja, funkciója máig ismeretlen, és folyamatos viták melegágya . A legenda azonban úgy tartja, hogy a nyom egy katon áé lehetett .

Három falu temploma

Mivel kicsit elidőztünk Ágasváron, és az idő sehogy sem akart megjavulni , hazafelé vettük az irányt. A gerinc közelében, a Z négyzet jelzésen ballagtunk visszafelé, amikor hirtelen egymás után három szalamandrával is találkoztunk. Az elsőre majdnem ráléptünk, mert tökéletesen beleolvadt a sárga levelek szőnyegébe. Mivel eme lények nagyon érzékenyek a szennyeződésekre, jelenlétük általában a környék tisztaságára enged következtetni.
A szalamandrás pihenő utána a Csörgő-patak völgye felé vettük az irányt, és másfél órás gyaloglás után visszaértünk Szentlászlóra. Mielőtt belevetettük volna magunkat az esti pörkölt készítésébe, még meglátogattuk Szentlászló egyik fő nevezetességét, a Három falu templomát, mely a Felső-Mátra egyik jelképe. Évente turisták ezrei látogatják meg ezt a csinos kis építményt.

2. nap – Lájtos bringatúra

Útvonal: Szentlászló – Nagybátony – Szentkút – Nemti – Szuha – Almás – Szentlászló
Táv: 30 km

A csodálatos Szentkút

Nincs is jobb annál, mint amikor az ember a természetben ébred. Márpedig szentlászlói szállásunk ezt ígérte. Az ember csak kilép a kertkapun, és máris a hegyekben találja magát – ennél jobbat el se tud képzelni a magunkfajta nagyvárosi sportőrült természetimádó! Mivel az előző napi túrától kissé elfáradtunk, bringáinkkal egy rövid átmozgatásra indultunk a Mátra északi lábainál található híres Szentkúthoz. Szentlászlót a z S jelzésen hagytuk el, majd rátértünk a Dorogházi Vendégház felé vezető széles, erdészeti sotterútra. Onnan egy kellemesen lejtő betonúton gurultunk tovább Nagybátony felé, hogy aztán a 21-es főutat keresztezve, 5 km megtétele után elérjük a nagy zarándokhelyet, mely Észak-Magyarország leglátogatottabb és legnépszerűbb kegyhelye.

A tündéri völgyben, magas fák alatt hűsölhet itt a vándor, miközben több forrás vizéből csillapíthatja szomját. A legenda úgy tartja, ha beteg ember iszik a szent kútból, meggyógyul. Emiatt sokan nagy kannákkal érkeznek ide. Kannák híján mi a kulacsainkat töltöttük meg finom vízzel, és most már hazafelé véve az irányt, elindultunk Nemti falucska felé, ahonnan Szuha , majd Almás települések érintésével jutottunk vissza Szentlászlóra (azért van hátránya is annak, ha az ember hegyen lakik!).

A hétvége sikerélményei közé tartozott , hogy kezdő túrás barátainkkal is sikerült megkedveltetni a szabadidőnek ilyen módon való eltöltését, és a hazafelé úton már együtt terveztük a következő őszi túránkat.

Szálláshelyek:

Ágasvári Turistaház:
Szállás: 32 fő részére van hely 8 db négyágyas szobában
Szállásrendelés: 30/634-03435

Nagykémény Étterem és Vendégfogadó
Mátraszentlászló
Férőhely: 18 fő
Tel: 20/968-8886

Csárdák, amiket nem szabad kihagyni:
Mátraszentimre: Szlovák csárda
Mátraszentistván: Vidróczki csárda

Tájékozódás:
Az útvonalak megtervezéséhez mindenképpen ajánlatos beszerezni egy Mátra turistatérképet. Figyelj a szintvonalak sűrűségére! A jelzett utak egy része kerékpáros túrázásra alkalmatlan, vagy csak gyakorlottabb bringásoknak ajánlott.

Felszerelés -mustra

•Mit vigyél magaddal egy őszi gyalogostúrára ?
Hiába napfényes az idő, az október váratlan meglepetéseket is tartogathat. Ha a hegyekbe indulsz, a következő felszerelés kötelező:
vízhatlan , magas szárú bakancs, esőkabát, meleg ruházat (sapka, sál, kesztyű, váltó zokni, termofelső , kényelmes nadrág, amit nyugodt szívvel összesarazhatsz).

•Amit mindenképpen vigyél magaddal egy bringatúrára !
Először is a pasidat, hogy megcsinálja neked az esetleg felmerülő defektet! Ennek hiányában vigyél defektjavító felszerelést, pumpát, belsőt.
További szükséges dolgok: egy jól működő bringa (nem feltétlenül kell mountain bike, mivel a Mátrában sok a belső betonút).
Egyéb: réteges öltözködés, jó szemüveg, vízzel teli kulacs, némi elemózsia, és az egyik legfontosabb: a bukósisak! Ez utóbbi nemcsak a komolyabb sérüléstől védi meg a buksidat, de jó védelmet nyújt az eső vagy a felcsapódó ágak ellen is.

Teljesítménytúra – akár kezdőknek is!
A nő, aki megállíthatatlan

Kevés olyan extrém csaj van hazánkban, mint Farkasdi Edina. Többszörös teljesítménytúra résztvevő (női pályacsúcsdöntő), nívós hegyi bringás és hegyi futóversenyek győztese, emellett személyi edző és dietetikus. Évszakra való tekintet nélkül járja a hegyeket, egyszerűen megállíthatatlan.